25-01-2023

Wat zegt Paulus over de Feesten?

Schrijft de apostel Paulus in zijn brieven niet dat die Oud-Testamentische Feesten‭, ‬ja dat zelfs de Shabbat er niet meer toe doet‭?‬”

Nee‭, ‬dat zegt hij niet‭! ‬Paulus keert zich in de Galatenbrief‭ (‬4:10‭) ‬en ook in zijn brief aan de Romeinen‭ (‬15:4‭) ‬en de Colossenzen‭ (‬2:16‭) ‬tegen de fanatieke Joodse Christenen die met geestelijk geweld aan de heidenchristenen meteen de totale Torah wilden opleggen‭. ‬Volgens hen zouden de gelovigen uit de heidenvolken alleen behouden kunnen worden als ze zich strikt gingen houden aan de‭ ‬Joodse wetten voor de tijdsordening en de besnijdenis etc‭. ‬Paulus was daar woedend over en benadrukte dat de enige weg tot behoud is‭: ‬het gelovig accepteren van Gods genade‭! ‬Sola gratia‭! ‬Niks‭, ‬ook geen Shabbat en geen feesten kunnen daar iets aan toevoegen‭.‬

Op het Apostelconvent in Jeruzalem‭ (‬Hand.15‭) ‬waar ook Paulus bij was‭, ‬hebben alle apostelen unaniem ingestemd met het voorstel van Jacobus om aan de heidenchristenen niks op te leggen‭ – ‬helemaal niks specifieks uit de de Torah‭: ‬niks over de Bijbelse feesten etcetera‭ – ‬behalve een paar regels waardoor men zich kon afzonderen van de heidense lustcultuur‭. ‬Maar de apostelen met Paulus‭ ‬erbij hebben daar wel aan toegevoegd‭ (‬wat we vaak over het hoofd lezen‭, ‬omdat de oorspronkelijke tekst een beetje ingekort is‭, ‬wellicht met opzet door Grieks gestempelde‭, ‬anti-judaïstische manuscripten schrijvers‭): ‬stuur de heidenchristenen maar naar de Joodse synagogen‭, ‬die door het hele Romeinse rijk te vinden zijn‭, ‬want op elke Shabbat wordt Mozes‭ (= ‬de aards gerichte Mozaïsche‭ ‬Torah met zijn unieke radicale Richtlijnen voor de besteding van de tijd en het aardse bezit‭) ‬voorgelezen en uitgelegd in iedere‭ ‬stad‭ (‬‘wereldwijd’‭, ‬Hand.15:21‭).‬

Niks opleggen aan de heidenen‭, ‬maar laten zij wel hun oren opzetten en saamhorig worden met het Joodse volk dat ook toen als verspreid was door heel de toenmalig bekende wereld‭. ‬Alleen bij wie wil horen naar het Woord‭, ‬kan de Geest de Torah in het hart schrijven‭ (‬Jeremia 31‭: ‬33‭, ‬Hebreeën 8:10‭ ‬en 10:16‭). ‬Het Nieuwe van het Nieuwe verbond is dat de Torah bij heel het volk niet meer van buitenaf hoeft te worden opgelegd‭, ‬maar via de oren rechtstreeks gaat naar het hart en het verstand‭. ‬Een terugkomende vraag is of de levenslessen voor aarde en samenleving die in de Torah beschreven zijn bij mij‭, ‬bij ons ook waarlijk naar‭ ‬‘binnen’‭ ‬zijn gegaan en luisteren wij wel volop en steeds opnieuw of hebben we last van verstopte oren…

Nog eens Paulus

“Zijn we niet te Joods bezig‭? ‬Is niet alles anders geworden sinds Pasen en Pinksteren‭? ‬Immers Paulus zegt in diezelfde Galatenbrief‭ (‬3:28‭) ‬“gij zijt allen zonen van God‮…‬‭ ‬er is geen sprake van Jood of Griek‭, ‬van slaaf of vrije‭, ‬van mannelijk en vrouwelijk‭: ‬gij allen zijt immers één in Christus Jezus‭.‬”‭ ‬Hierop doorredenerend zou dus volgens Paulus voor het Joodse volk geen reden en ook geen recht van bestaan meer zijn‭: ‬in Christus zijn alle mensen gelijk en in Hem is er dus ook geen verschil meer tussen de volken‭. ‬Ook geen verschil meer tussen man en vrouw‭? ‬

Het kernwoord in deze‭ ‬‘gouden tekst’‭ ‬is niet het woord‭ ‬‘gelijk’‭ (‬staat er ook niet‭) ‬maar het woord‭ ‬‘één’‭, ‬het Hebreeuwse‭ ‬‘echád’‭, ‬dat duidt op het ver-éni-gen van twee totaal verschillende elementen tot een eenheid waarbij de afzonderlijke elementen niet met elkaar versmelten maar juist in hun eigenheid worden bevestigd en versterkt‭. ‬Model voor deze eenheid is de Eenheid van Israëls God Zelf‭: ‬Hij is de Eenheid van Woord én Geest‭. ‬Dat wil zeggen‭: ‬Hij is geen mengsel waarin Woord en Geest hun identeit verloren hebben en volledig met elkaar versmolten zijn‭. ‬In Zijn Volstrekte Eenheid is Hij Woord én Geest en die Eenheid wil Hij weerspiegelen in de eenheid van man én vrouw‭, ‬en in de eenheid van Israël én de volken‭.‬

Er is in de Bijbel geen sprake van‭ ‬‘Griekse’‭ ‬gelijkschakeling‭, ‬maar in het Koninkrijk van God zijn wel in relatie tot de Koning alle onderlinge relaties relatief‭. ‬In deze relatie is het ene volk niet meer dan het andere‭, ‬is een Jood niet meer dan een Griek en een man niet meer dan zijn vrouw‭. ‬Ook alle leeftijdsverschillen zijn met betrekking tot de Messias-Koning betrekkelijk‭: ‬het kind is voor God even waardevol als zijn vader en moeder‭, ‬en het nog ongeboren mensenkind even beschermwaardig als onze kroonprins of als een kwetsbare politicus‭. ‬In deze‭ ‬‘gouden tekst’‭ ‬wordt absoluut niet gesteld dat in het komende en al aangebroken Rijk van God geen verschil meer zou zijn tussen man en vrouw‭, ‬en ook geen verschil meer tussen de volken‭. ‬Het is puur onbijbels om te beweren dat in de toekomst alle volken zouden moeten verdwijnen en zich moeten laten oplossen in één grote‭ ‬‘volkerensoep’‭. ‬In de visie van Israëls profeten zijn het geen mensenmassa die optrekken naar Tsion‭, ‬naar het hart van Israël om Torah-onderwijs te krijgen‭, ‬maar volken‭ (‬Jesaja 2:1-4‭, ‬Micha 4:1-4‭).‬

Die‭ ‬‘volkerensoep’‭ ‬was ooit de droom van Alexander de Grote en van alle‭ ‬‘kosmopolieten’‭ ‬na hem‭. ‬De droom ook van de AntiChrist die alle mensen en alle volken en alle godsdiensten wil gelijkschakelen‭, ‬ook het Joodse volk en de Joodse godsdienst‭. ‬Antiochus Epifanes‭ (‬ongeveer 170‭ ‬v‭. ‬Chr‭.) ‬die geldt als het historische model van de AntiChrist‭, ‬heeft dit voor het Joodse volk op‭ ‬een verschrikkelijk wrede wijze gepraktiseerd‭. ‬